30 maart 2015

De zes levens van Sophie - Sarah Meulemen

Afbeeldingsresultaat voor de zes levens van sophie
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: 'De zes levens van Sophie' van Sarah Meuleman waren helaas niet aan mij besteed. Het gegeven is interessant genoeg, hoewel niet uniek: twee meisjes die in hun jeugd hartsvriendinnen zijn raken uit elkaar. De reden is wel heel bijzonder: de schuchtere Sophie verdwijnt op jonge leeftijd spoorloos (en dat in de tijd dat net de misdaden van Dutroux aan het licht zijn gekomen) en de levendige Hannah blijft achter. Wat er is gebeurd en waar Sophie is gebleven? Niemand weet het. 18 jaar later woont Hannah in New York en is een gevierd columniste. Toch gooit ze alles overboord om een autobiografie te schrijven over beroemde vrouwen die ooit ook verdwenen zijn: Agatha Christie, Virginia Woolf en Barbara Follett. De link naar haar verdwenen vriendin is gauw gelegd. Ziet zij kans het verleden achter zich te laten?

Wat Sarah Meuleman daarna van het boek maakt kon mij eigenlijk hoegenaamd niet boeien. De informatie over Christie, Follett en Woolf hing naar mijn gevoel als los zand tussen de hoofdstukken over de jeugd van Sophie en Hannah en de huidige tijd van Hannah in New York. Ik kon er geen greep op krijgen. Voor mij waren de meest interessante stukken de flashbacks naar de tijd die Sophie en Hannah samen doorbrengen omdat daarin de ontwikkeling van de karakters het sterkst naar voren komt en het geheim van de verdwijning van Sophie verborgen ligt. Hoewel ik er niet veel over kan vertellen omdat anders teveel wordt weggegeven, was het slot van het boek voor mij een teleurstelling omdat ik deze ontwikkeling op de een of andere manier al halverwege het boek aan voelde komen.

De zes levens van Sophie is het debuut van Sarah Meuleman, journalist en programmamaker voor o.a. de VPRO. Daarnaast geeft zij presentatie workshops en lezingen.

Ik heb dit boek gelezen voor 'Een perfecte dag voor literatuur' van NotJustAnyBook



Geen opmerkingen:

Een reactie posten