21 november 2013

Decemberstress? Geen last van hoor!

Ik zit met stijgende verbazing op allerlei blogs te lezen over mensen die zich nu al vreselijk druk maken over de maand December en zijn feestdagen. Als je dat zo ziet, is er weinig feestelijks aan die hele maand en slaakt iedereen een zucht van opluchting wanneer het januari is.

Ik snap dat niet.

Ik kijk altijd erg uit naar deze periode.
Ten eerste omdat ik bijna altijd twee weken vrij ben (heerlijk!).
Ten tweede omdat ik Kerst en Oud/Nieuw een hele gezellige tijd vindt, waarbij voor ons heel weinig 'moet' en veel 'kan'. Omdat mijn moeder haar kinderen het liefst op Tweede Kerstdag om zich heen heeft (zodat ze kan genieten van een heerlijk rustige Eerste Kerstdag met een kerkdienst en zingen op TV), is Eerste Kerstdag een dag voor onszelf (mijn schoonouders zijn al lang geleden overleden). In de week daarvoor hebben we dan al zitten kijken wat we willen gaan doen en wat we willen eten. Van het eten maken we nooit veel poeha; in ieder geval geen extravagante, luxe dingen die we anders ook niet eten. Daar zou je alleen al stress van krijgen: iets moeten koken wat je nog nooit eerder hebt klaargemaakt. Niet aan beginnen, is mijn devies :-).
Dus: simpel, lekker en gezellig, met net dat beetje extra aandacht waardoor het toch net iets meer is dan een gewoon aardappel-groente-vlees-gerecht.

Met Oud en Nieuw blijven we meestal thuis, soms met soms zonder bezoek. Toastjes, lekker kaasje en wat nootjes en lekkers te drinken. Klaar. En om middernacht even de straat op om de buren gelukkig nieuwjaar te wensen.

En Sint? Dat vind ik een echt kinderfeest wat ik vroeger in ons gezin altijd met heel veel plezier gevierd heb. Maar we zijn met zijn tweetjes en hebben er geen van beiden behoefte aan om dat nog te vieren.

Maarre, in ons huis dus geen kerst/feeststress! En daar voel ik me prima bij :-). Genieten van een mooie, zinvolle periode en een goed moment om stil te staan bij wat is geweest en hoopvol het nieuwe jaar in te gaan.

Heb jij last van Decemberstress? Kijk dan eerst eens waardoor dat komt. Wordt er teveel van je verlangd? Moet je naar hot en her rennen om iedereen tevreden te houden? Waarom?
Kies voor dat wat je echt belangrijk vindt en bepaal hoeveel tijd je daarvoor hebt c.q. over hebt. En kijk dan wat dus niet kan. En: leer NEE zeggen.

Fijne voorbereiding van de feestdagen gewenst!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten