5 december 2011

Recensie: Moordlust - Buthler & Öhrlund

Journalist en media-adviseur Dan Buthler en schrijver en fotograaf Dag Öhrlund leerden elkaar kennen toen Buthler met Öhrlund contact opnam omdat hij een goed idee had voor een boek maar zichzelf niet als schrijver zag. Gezamenlijk schreven ze hun goed ontvangen debuut Moord.net, waarin ze commissaris Jacob Colt introduceerden. Moordlust is hun tweede boek.

In Moordlust hebben drie vrienden, Christopher, Hans en Johannes, het goed voor elkaar: ze hebben geld en succes, maar ze willen steeds meer. De ene kick volgt de andere op, van drank- en seksorgies naar diefstal, naar..... moord. Christopher is de drijvende kracht achter de louche zaakjes van de vrienden. Hij is een gewetenloze, manipulerende en cynische rotzak die zijn vrienden – die zeker niet geheel willoos meedoen – meesleept in zijn machtsspelletjes. De oorsprong van Christophers gedrag ligt in het verleden, wanneer zijn vader zelfmoord pleegt nadat zijn bedrijf is geruïneerd door toedoen van bankier De Wahl. Als Alexander, de zoon van de bankier, 14 jaar later wordt vermoord en Jacob Colt, de sympathieke commissaris uit Moord.net, de zaak onderzoekt, lijkt zich een interessante plot te ontwikkelen.

Helaas verzandt het boek al gauw in zeer gedetailleerde en niet ter zake doende beschrijvingen van zo'n beetje alles wat er voorbij komt. Waar in het debuut van Buthler & Öhrlund de zorgvuldige aandacht voor personages en plot in het voordeel van het boek werkte, is dit in Moordlust omgeslagen in ongebreidelde beschrijvingen van seks-, drugs- en drankorgies en de gepleegde misdaden. Het karakter van Christopher wordt uitentreure onder de loep genomen om maar duidelijk te maken wat een schurk hij is. Maar na drie keer weet de lezer dat wel en is 'meer' niet het synoniem van 'beter'. Daar staat tegenover dat de andere hoofdpersonen totaal niet uit de verf komen en dat is zeker jammer waar het commissaris Jacob Colt betreft, die ik graag beter had leren kennen omdat hij zowel in Moord.net als in Moordlust een centrale rol inneemt.

Na de laatste jaren verwend te zijn met zoveel goeds uit Scandinavische thrillerpennen, moet helaas geconstateerd worden dat niet alles goud is wat daar blinkt. Na een goed debuut hebben Buthler & Öhrlund met Moordlust de plank voor een groot deel misgeslagen. Aan de schrijfstijl ligt het niet; die is vlot en bij vlagen boeiend. Maar de totale indruk is dat Moordlust een rommelig en onsamenhangend verhaal is dat de belofte van een nieuw Zweeds thrillerfenomeen (nog?) niet kan inlossen. Met meer aandacht voor de verschillende karakters en een compactere inhoud geef ik de heren bij een derde boek graag nog een kans.

Geen opmerkingen: